مراقبت از بخیه

بخیه زخم

اگر به تازگی جراحی انجام داده و روی بدنتان بخیه دارید لازم است حقایقی را راجع به این نوع مراقبت بدانید.

بخیه بهترین روش برای مراقبت از زخم است، اما آیا خود بخیه ها به مراقبت احتیاج ندارند؟! اگر چه بخیه فرآیند مراقبت از زخم را انجام می دهد، اما خود بخیه نیز به مراقبت احتیاج دارد. برخی افراد تصور می کنند همین که بخیه ها روی زخم قرار گرفته اند کافی بوده و دیگر نیازی به مراقبت های خاص نیست.

اما این تصور کاملاً اشتباه است. بلکه حقیقت این است که زخم ها و حتی بخیه ها بعد از جراحی نیاز به مراقبت های ویژه دارند. در ادامه برخی از مهم ترین نکات مراقبت از بخیه را برایتان آورده ایم.

مراقبت از بخیه

هرگز بخیه را خیس نکنید

یکی از مهم ترین مواردی که برای مراقبت از بخیه باید رعایت کنید این است که بخیه را همیشه خشک نگه دارید. به خصوص در ۲۴ ساعت اول بعد از جراحی به هیچ عنوان نگذارید که به محل بخیه ها آب برسد. خیس شدن بخیه ها، روند بهبود زخم را کند می کند.

اما بعد از ۲۴ ساعت، در صورت ضرورت می توانید یک دوش کوتاه مدت داشته باشید. بلافاصله بعد از خیس شدن بخیه ها، آن ها را با یک دستمال تمیز، خشک کنید. تا زمانی که بخیه ها برداشته نشده اند، از شنا کردن پرهیز کنید.

بهتر است تنها از پماد ها و کرم هایی که پزشک تجویز کرده است برای روی زخم استفاده کنید. ممکن است سایر کرم های متفرقه به بخیه ها آسیب زده و روند بهبود زخم را با مشکل مواجه کنند.

بخیه را تمیز و به دور از هر گونه آسیب نگه دارید

تمیز نگه داشتن بخیه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بخیه ها در ارتباط مستقیم با پوست و محل زخم هستند. اگر مراقبت از بخیه به خوبی انجام نشده و تمیز نگه داشته نشوند، ممکن است زخم عفونی شود.

نفوذ عفونت به داخل زخم، در روند بهبود زخم اختلال ایجاد می کند. علائم عفونی شدن زخم شامل مواردی از جمله تب، قرمزی و تورم محل زخم، درد و ترشحات چرکین است. در صورت مشاهده این علائم باید به اورژانس مراجعه کنید. همچنین باید مراقب باشید تا فعالیت های شدید انجام ندهید.

فعالیت های زیاد ممکن است منجر به جدا شدن بخیه ها شود. جدا شدن بخیه ها بسیار مشکل ساز بوده و نیاز به مراجعه مجدد به پزشک دارد. علاوه بر این، ممکن است زخم شما در صورت جدا شدن بخیه ها بسیار دیرتر از زمان طبیعی خود بهبود یابد. بنابراین مراقبت از بخیه در برابر آلودگی و آسیب ها بسیار مهم است.

آیا جدا کردن همه بخیه ها نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

جدا کردن بخیه ها بستگی به نوع بخیه ای دارد که پزشک استفاده کرده است. در اکثر مواقع پزشکان از بخیه های یکبار مصرف استفاده می کنند.

این نوع بخیه ها بعد از بهبود کامل زخم، تجزیه شده و در بافت پوست حل می شوند. بنابراین این نوع بخیه ها به صورت خود به خود از محل زخم حذف شوند.

اگر مشاهده کردید بخیه های یکبار مصرف بعد از مدت زمان مشخص حذف نشده اند، لازم است برای جدا کردن آن ها به پزشک مراجعه کنید. بخیه هایی نیز وجود دارند که مقاوم تر بوده و به خودی خود حذف نمی شوند. این بخیه ها باید حتماً توسط پزشک، از محل زخم جدا شوند.

 

چه موقع برای مراقبت از بخیه باید با پزشک تماس بگیریم؟

اگر زخم عمیق بوده و حتی بعد از بخیه زدن نیز همچنان خونریزی دارد، لازم است به جهت مراقبت از بخیه به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. همچنین بخیه های موجود در نواحی حساس بدن نیز به مراقبت های ویژه پزشک نیازمندند.

به عنوان مثال مراقبت از بخیه های چشم، لب، دستگاه تناسلی و سایر مناطق حساس باید زیر نظر پزشک انجام شود.

گاهی اوقات نیاز به مراقبت های بعد از کشیدن بخیه ها نیز احساس می شود. به عنوان مثال اگر بخیه روی صورت بوده باشد، ممکن است بعد از جدا شدن، ردی از خود به جا بگذارد. اگر نگران جای بخیه ها هستید، می توانید برای کاهش جای زخم به مشاور یا جراح پلاستیک مراجعه کنید.

نکته قابل توجه در مورد مراجعه به پزشک یا بیمارستان، دنبال کردن علائم عفونت است. اگر هر کدام از علائم عفونت را که قبلاً گفتیم در محل زخم و بخیه ها مشاهده کردید، حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

 

عدم مراقبت از بخیه چه عواقبی را به دنبال دارد؟

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین دلایل مراقبت از بخیه، پیشگیری از نفوذ عفونت به زخم است.

در صورتی که محل زخم دچار عفونت شود، می تواند هر یک از بیماری های زیر را ایجاد کند:

سلولیت: این بیماری نوعی عفونت موضعی پوست است که ممکن است در اثر تشدید عفونت زخم ایجاد شود.

آبسه: کیسه هایی چرکین است که ممکن است در صورت عدم تمیز نگه داشتن بخیه در کناره های زخم ایجاد شود.

علاوه بر این موارد، ممکن است بیماری های خطرناک دیگری نیز در اثر عدم مراقبت از بخیه ایجاد شود. به همین دلیل است که باید به تمام حقایق گفته شده راجع به مراقبت از بخیه توجه کنید.

بیماری های ناشی از عدم مراقبت از بخیه چگونه درمان می شوند؟

همانطور که گفتیم مراقبت از بخیه دارای اهمیت بسیاری بوده و از بروز برخی بیماری ها جلوگیری می کند. با این حال در صورت عدم مراقبت و بروز برخی بیماری ها، در قدم اول لازم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک درمان های موثری را برای این بیماری ها تجویز می کند.

به عنوان مثال اگر دچار بیماری سلولیت شده باشید، پزشک به شما توصیه می کند که از برخی آنتی بیوتیک ها به جهت درمان این بیماری استفاده کنید. اما اگر محل زخم شما آبسه کرده باشد، با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود.

در صورت ایجاد شدن این کیسه های چرکی، پزشک تجویز می کند که این کیسه ها تخلیه شوند. بعد از تخلیه چرک از این کیسه ها، مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند در درمان سریعتر موثر باشد. درمان آبسه به مراقبت های بیشتری نیاز دارد. یکی از این مراقبت ها قرار دادن حوله مرطوب و گرم روی محل آبسه است.

بهتر است این کار را حداقل ۳ تا ۴ بار در روز و تا درمان کامل آبسه انجام دهید. گاهی اوقات ممکن است عفونت زخم به دلیل وجود یک شئ خارجی در داخل زخم باشد که در این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در انتها بهتر است یک سری پیش آگاهی راجع به بعد از کشیدن بخیه ها داشته باشید.

برخی افراد توقع ندارند که بعد از بهبود کامل زخم، جای بخیه ها باقی بماند. به همین دلیل این افراد بعد از مشاهده جای بخیه، شوکه می شوند.

بهتر است بدانید که حتی با رعایت تمام نکات مراقبت از بخیه، باز هم ممکن است جای بخیه تا مدت ها روی بدن باقی بماند. اگر نگران این رد بخیه هستید، می توانید برای حذف آن به جراح پلاستیک مراجعه کنید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *