بوی بد بدن


بوی بد بدن

بدن انسان دو نوع عرق آپوکرین و اکرین ترشح می کند. عرق اکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن مثلاً هنگام ورزش یا فعالیت و یا زمانی که هوا خیلی گرم است تولید می شود.

این نوع عرق در همه قسمتهای بدن بطور یکنواخت ترشح می شود و بی بوست. ولی عرق آپوکرین نوع ویژه ای از ترشحات بدن است که در محلهای مخصوصی مثل زیربغل، کشاله های ران، دستها و پاها ایجاد می شود.

این نوع عرق است که دلیل پیدایش آن بوی تند و زننده است ولی این هم این هم مانند عرق اکرین به تنهایی کاملاً بی بوست و حاوی چربی و پروتئین است. علت بوی بد این نوع عرق این است که باکتریهای روی بدن از عرق آپوکرین تغذیه می کنند و باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند.

 

عوامل پیدایش بوی بد بدن:

1) حمام نکردن و عدم نظافت لباسها.

2) عرق کردن زیاد؛ دلیل آن می تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد.

3) تغذیه؛ خوردن برخی غذاها نیز می توانند بر بوی بدن شما تاثیر گذار باشند. غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولاً تاثیری منفی بر بوی بدن دارند. کمبود روی نیز می تواند در ایجاد بوی بد بدن موثر باشد. مواد کافئین دار مانند قهوه، نوشابه ، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار با تحریک غدد ترشح کننده آپوکرین در ایجاد بوی بد بدن تاثیر گذارند.

4) مشکلات جسمی؛ برخی از بوهای زننده بدن می تواند ناشی از بیماریها یا مشکلات جسمی باشد. دیابت، بیماریهای کبدی و … انواعی از این نوع مشکلات جسمی هستند.

 

مبارزه با بوی بد عرق بدن:

نظافت شخصی مهمترین عامل جهت جلوگیری از فعالیت باکتریها روی پوست بدن و ایجاد بوی نامطبوع است.

1) بیشتر حمام کنید؛ حمام کردن می تواند شروع خوبی باشد. شستشوی به موقع لباسهایتان نیز کمک کننده است.

2) پاهای خود را بشویید؛ پاها به ویژه کف آنها مستعد تعریق و ایجاد بوی نامطبوع هستند. از این رو بلافاصله پس از مراجعت به منزل پاها را شسته و جورابها را تعویض کنید. اگر با شستشوی معمولی بوی بد پاها از بین نرفت می توانید از مخلوط آب و نمک و یا آب گرم، صابون و مواد خوشبوکننده استفاده کنید.

3) استفاده از انواع دئودورانتها برای از بین بردن بوی عرق زیربغل.

4) تغذیه مناسب؛ کم کردن مصرف کافئین از برنامه غذایی روزانه مفید خواهد بود مانند قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین دار. کافئین با تحریک غدد ترشح کننده آپوکرین در ایجاد بوی بد بدن تاثیرگذار است.

5) استفاده از اسید بوریک؛ یکی از موثرترین و مفیدترین مواد برای مقابله با بوی بد بدن اسید بوریک است. در هر قسمت از بدن که نمی خواهید از آن بوی بد متصاعد شود پس از حمام از این ماده استفاده کنید.

6) در صورتیکه در خانمی مشکل بوی بد واژن وجود دارد؛ یک سوم سرکه سفید + دوسوم آب به صورت دوش دوره ای واژینال استفاده نماید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *