لیزر موهای زائد بهتر است یا الکترولیز


لیزر موهای زائد و الکترولیز

لیزر موهای زائد و الکترولیز دو روش از بین بردن موهای زائد در بلندمدت هستند. هر دو روش با هدف قرار دادن فولیکول های مو واقع در زیر پوست کار می کنند. به لطف این روش ها می توانیم از شر موهای ناخواسته صورت، زیر بغل، بیکینی یا پا برای مدت ها یا برای همیشه راحت شویم.

روش های الکترولیز و لیزر موهای زائد محبوبیت زیادی پیدا کرده اند، چرا که هر دو روش می توانند موهای زائد را برای همیشه از بین ببرند. اینکه تفاوت این دو روش چیست؟ آیا یکی دردناک تر یا ارزان تر از دیگری است؟ چه عوارض جانبی دارند؟ و هزاران سوال دیگر، همه از مواردی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند. در ادامه، به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

لیزر موهای زائد

چه انتظاری از لیزر موهای زائد دارید؟

لیزر موهای زائد با استفاده از اشعه ملایم در تلاش است تا به فولیکول های مو آسیب رسانده و رشد مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این روش اثرات بیشتری در مقایسه با روش های از بین بردن موهای زائد در خانه دارد و گاهی ممکن است شما را برای همیشه از شر موهای زائد نجات دهد.

لیزر مو

مزایای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد ممکن است تقریباً در هر جای صورت و بدن انجام شود، به جز در اطراف چشم. بعد از هر بار لیزر می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. اگر چه ممکن است موهای جدید همچنان رشد کنند، اما خواهید دید که کم رنگ تر و نازک تر هستند. بنابراین، حتی در صورت رشد مجدد، به ضخامت قبل از لیزر نیستند. اگر پوست روشن و موهای تیره دارید، بهترین نتیجه را از لیزر خواهید گرفت.

با لیزر موهای زائد می توانید طی چندین جلسه از شر موهای زائد خلاص شوید.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

عوارض جانبی لیزر موهای زائد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاول
  • التهاب
  • تورم
  • سوزش
  • تغییرات رنگدانه ای (لکه های روشن روی پوست تیره)
  • قرمزی
  • تورم

عوارض جانبی جزئی مانند سوزش و قرمزی پوست طی چند ساعت پس از لیزر از بین می روند. در صورت طولانی شدن عوارض بایستی به پزشک مراجعه کنید.

جای زخم و تغییر در بافت پوست از عوارض جانبی نادر است. می توانید با مراجعه به متخصص پوست دارای مجوز، خطر عوارض جانبی و آسیب دائمی را به حداقل برسانید. لیزرهای خانگی و یا انجام لیزر در آرایشگاه ها توصیه نمی شود.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

متخصص پوست شما ممکن است از بی حس کننده برای کاهش درد استفاده نماید. در صورتی که همچنان درد دارید، در مورد مصرف مسکن های بدون نسخه با پزشکتان صحبت کنید.

ممکن است پزشک برای درد شدید، کرم استروئیدی نیز تجویز نماید. علائم شایع مانند قرمزی و تورم ممکن است با استفاده از یخ یا کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده برطرف شوند.

پس از انجام لیزر در معرض نور خورشید قرار نگیرید، چرا که افزایش حساسیت به آفتاب، ممکن است شما را در معرض آفتاب سوختگی قرار دهد. همچنین، بهتر است برای جلوگیری از اختلالات رنگدانه ای روی پوست برنزه، شش هفته قبل از لیزر موهای زائد از نور مستقیم خورشید دور بمانید.

هزینه لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در دسته عمل های زیبایی قرار می گیرد، بنابراین تحت پوشش بیمه نمی باشد. هزینه لیزر موهای زائد بستگی به این دارد که چه بخش هایی از بدن یا صورت را لیزر کرده باشید.

 

الکترولیز

چه انتظاری از الکترولیز دارید؟

الکترولیز نوع دیگری از تکنیک های حذف موهای زائد است که توسط متخصصین پوست انجام می شود. این فرآیند با وارد کردن یک دستگاه اپیلاتور به داخل پوست کار می کند و رشد مو را مختل می سازد.

از فرکانس های رادیویی موج کوتاه در فولیکول های مو استفاده می کند تا رشد موهای جدید را متوقف کند. این امر به ریشه های مو آسیب می زند تا از رشد جلوگیری کند و باعث ریزش موهای موجود شود.

برای گرفتن بهترین نتیچه، نیاز به چندین بار تکرار این فرآیند خواهید داشت. برخلاف لیزر موهای زائد، الکترولیز به عنوان یک راه حل دائمی ازبین بردن موهای زائد شناخته شده است.

مزایای الکترولیز

علاوه بر به دنبال داشتن نتایج ماندگارتر، الکترولیز می تواند بسیار متنوع باشد. این روش می تواند مانع از رشد موهای جدید برای انواع پوست و مو شود. الکترولیز ممکن است در هر نقطه از بدن، از جمله ابروها استفاده شود.

عوارض جانبی الکترولیز

عوارض جانبی جزئی که شایع هستند، در طی یک روز برطرف می شوند. شایع ترین علامت، قرمزی جزئی ناشی از تحریک پوست است. درد و تورم نیز به احتمال کم ممکن است پیش آید.

عوارض جانبی شدید احتمالی شامل عفونت ناشی از سوزن های غیراستریل استفاده شده در این روش می باشد.

همچنین، اسکار نیز به احتمال کم ممکن است رخ دهد. با مراجعه به متخصص پوست می توان خطرات را به حداقل رساند.

مراقبت های بعد از الکترولیز

نتایج الکترولیز به دلیل از بین رفتن فولیکول مو، دائمی تلقی می شوند. از نظر تئوری، داشتن فولیکول های موی آسیب دیده به این معنی است که هیچ موی جدیدی قادر به رشد نیست.

اغلب افراد برای دستیابی به نتایج مطلوب به جلسات پیگیری به صورت هر هفته یا دو بار در هفته نیاز دارند. وقتی مو از بین رفت، دیگر به درمان نیازی نخواهید داشت.

هزینه الکترولیز

مانند لیزر موهای زائد، الکترولیز تحت پوشش بیمه نیست. مبلغی که پرداخت می کنید، به انداره ناحیه تحت درمان و تعداد جلسات بستگی دارد.

 

شباهت های لیزر موهای زائد و الکترولیز

  • هر دو روش برای از بین بردن تمامی نقاط بدن کاربردی هستند
  • هر دو روش برای خط بیکینی، زیر بغل، بینی، گوش ها و بالای لب کاربردی هستند. همچنین، روی نواحی وسیع تر مانند کمر، دست ها و پاها نیز موثر می باشند.
  • هر کسی می تواند از این روش ها استفاده نماید، اما بهتر است قبل از هر چیزی با پزشک متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید کاندید خوبی برای این کار هستید.
  • هر دو نیاز به چندین جلسه تکرار دارند
  • رشد موها شامل سه مرحله می شود. لیزر موهای زائد و الکترولیز تنها زمانی کار می کنند که فولیکول های مو در مرحله آناژن یا رشد مو هستند.
  • هر دو روش امن و موثر می باشند
  • هر دور روش ایمن و تأیید شده FDA هستند. هر دو نیاز به تراشیدن موها و وکس را حذف کرده و از رشد موهای زیرپوستی جلوگیری می کنند.

 

تفاوت های لیزر موهای زائد و الکترولیز

  • لیزر موهای زائد نیاز به تعداد جلسات کمتری دارد

صرفنظر از اینکه کدام روش را انتخاب کنید، چندین جلسه بایستی تکرار شود. جلسات الکترولیز بیشتر هستند. لیزر موهای زائد به 4 تا 8 جلسه نیاز دارد که بستگی به نوع پوست شما، رنگ مو و سایز ناحیه مورد نظر دارد. الکترولیز ممکن است نیاز به 30 جلسه تکرار داشته باشد، به خصوص در مناطقی که موها ضخیم هستند.

  • جلسات لیزر موهای زائد کوتاه تر است

درمان لیزر موهای زائد تنها چند دقیقه طول می کشد، چرا که لیزر چندین مو را در یک زمان تحت تأثیر قرار می دهد. جلسات الکترولیز طولانی تر هستند، به طوری که در هر بار تنها یک تار مو هدف قرار می گیرد. الکترولیز را بایستی هفته ای یک بار یا دو بار تکرار کرد. بنابراین، نیاز به صرف زمان بیشتری دارد.

 

کدام یک بهتر است؟

اینکه کدام روش بهتر است، بستگی به انتظارات شما دارد. الکترولیز هزینه کمتری داشته و نیاز به جلسات بیشتری دارد. هزینه جلسات لیزر بیشتر است، اما تنها به تعداد کمی جلسات نیاز می باشد تا نتیجه را ببینید.

البته هزینه هر دو روش به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. الکترولیز تأثیر یکسانی روی همه افراد با هر نوع رنگ پوست و مو دارد، اما لیزر روی افراد با پوست سفید و موی تیره و ضخیم اثربخش تر است.

هر روشی را که انتخاب می کنید، به این نکته توجه داشته باشید که به متخصص مراجعه نمایید.

دکتر مصطفی صابرمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر مصطفی صابر

دکتر مصطفی صابر در سال 1380 از دانشگاه علوم پزشکی تبریز فارغ التحصیل شده است و 22 سال سابقه طبابت دارد و هم اکنون به عنوان پزشک پوست و مو در شهر تبریز مشغول خدمت رسانی به همشهریان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *